12 mei 2022 t/m 18 september 2022

Antonio Obá: Path

Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Obá een serie subtiele en gelaagde werken.

Boek nu
076 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
007 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
026 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
066 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
054 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
018 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
079 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
056 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ 1
015 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
034 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
019 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ
082 OUDE KERK ANTONIO OBÁ PATH 2022 PH GJ van ROOIJ

De werken die kunstenaars in de Oude Kerk presenteren, verkennen de akoestiek van het gebouw, spelen met de perceptie van de ruimte of belichten verhalen uit de eeuwenoude geschiedenis van de plek op nieuwe manieren.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

De installatie van Antonio Obá belicht en bevraagt de gedeelde geschiedenis van Nederlands-Brazilië en reflecteert op de versmelting van culturele tradities.

Gedeelde geschiedenis

De Oude Kerk heeft een directe relatie met koloniale overheersing. Zo is bijvoorbeeld de Brabantse zeeman Hendrick Corneliszoon Lonck (1568-1634) in de kerk begraven (de exacte locatie is onbekend). Door zijn militaire optreden als kapitein-generaal van de West Indische Compagnie kon de Nederlandse kolonie in 1630 in het Noordoosten van Brazilië worden gesticht. Zeelieden en bestuurders van de WIC (en VOC) waren veelvuldig in de Oude Kerk te vinden. Sommige dienden als kerkmeester, anderen werden hier begraven. In de buurt rond de Oude Kerk waren de kantoren van de handelscompagnieën gevestigd, evenals de slaapvertrekken van de zeelieden. Via de WIC-schepen kwamen ook slaven aan in Nederland en Nieuw-Amsterdam (het huidige New York), waar zij aan de basis stonden van nieuwe zwarte gemeenschappen in deze steden.

Over de installatie

De installatie omvat sculpturen en schilderijen. De werken bevinden zich op symbolische plekken in het midden van de kerk, onder meer in het hoogkoor en onder het orgel. In Path speelt Obá met de betekenis van religieuze iconen en rituelen en staat hij stil bij de versmelting van culturele tradities als gevolg van onder meer de koloniale geschiedenis. Met zijn werk onderzoekt Obá de relatie tussen religie, macht en sociale identiteit en biedt hij een nieuw perspectief op de geschiedenis van de Oude Kerk en de wereld om ons heen.

Over Antonio Obá

Antonio Obá (Ceilândia, 1983) woont en werkt in Brasilia. Hij studeerde Beeldende Kunst aan de Faculdade de Artes Dulcina de Moraes in Brazilië, waar hij in 2010 afstudeerde. Zijn artistieke praktijk bestaat naast beeldhouwwerk en schilderkunst uit performances, waarin hij zijn eigen lichaam vaak als uitgangspunt neemt. Zijn werken concentreren zich op de relatie tussen religie, macht en sociale identiteit. Hij onderzoekt fenomenen als liturgie en rituelen, terwijl hij zich ook bezighoudt met beladen politieke kwesties, zoals de erfenis van kolonialisme en slavernij in het hedendaagse Brazilië. Door in zijn werk sporen van het verleden zichtbaar te maken verbindt Obá maatschappelijke vraagstukken van onze tijd met verhalen uit het verleden en legt hij sporen bloot van geschiedenissen die uit de officiële historische narratieven en het politieke geheugen van natiestaten zijn gewist.