Wereldpremière Carillon Call

12 april 2024

Gloednieuwe compositie van muzieklegende Meredith Monk voor het Oude Kerk-carillon.

Carillon Call, 2024
Gecomponeerd door: Meredith Monk
Met speciale dank aan: Allison Sniffin
Beiaardier: Boudewijn Zwart
Duur: 4,5 minuut

Op vrijdag 12 april om 16:00 klinkt Carillon Call, een gloednieuwe compositie voor carillon van muzieklegende Meredith Monk. Beiaardier van Amsterdam, Boudewijn Zwart luidt met deze bijzondere wereldpremière het laatste weekend van de solotentoonstelling Meredith Monk: Calling in (te zien t/m 14 april). Het stuk van ongeveer 4,5 minuut heeft sterke wortels in Monks stemcomposities, is episodisch van aard en ontvouwt zich via subtiele muzikale variaties en meditatieve ritmische frasen tot speels opvallende dissonanten. De klokken van het carillon in de Oudekerkstoren zijn al van grote afstand te horen, maar het beste vanaf het Oudekerksplein.

Meredith Monk over haar compositie: ‘Ik begon in 1995 aan een eerste schets voor het carillon in Ann Arbor, Michigan. Toen vertrok de speler, zodat het nooit gebeurde. Een deel van het materiaal heb ik in 1997 omgezet in een lang pianostuk, ‘Steppe Music’, maar ik wilde altijd horen waarvoor het bedoeld was, klokken! Er zitten belachtige passages in veel van mijn muziek, maar dit zal de eerste keer zijn dat klokken het echt spelen. Ik verheug me er op!’

Oude Kerk x Giorgio Andreotta Calò hires 01

Muzieklegende
Meredith Monk (1942, NY) is componist, zanger, regisseur en choreograaf. Met haar speelse composities, experimentele films, intieme installaties en grootschalige muziektheaters verlegd Monk al een halve eeuw de grenzen van de vocale muziek, performance en beeldende kunst. Ze wordt gezien als een van de meest unieke en invloedrijke kunstenaars van onze tijd en is de pionier van wat nu de 'uitgebreide vocale techniek' en 'interdisciplinaire performance' wordt genoemd. Monk wordt geprezen als 'een tovenaar van de stem' en 'een van Amerika's coolste componisten'.

Stadsbeiaardier

Boudewijn Zwart is al bijna veertig jaar stadsbeiaardier van Amsterdam, aangesteld door de stad om de carillons in de kerktorens te bespelen. Dat zijn historische muziekinstrumenten, de grootste ter wereld. Ze bestaan al gauw uit 10.000 kilo brons en kunnen worden bespeeld via het klokkenklavier. Elke dinsdag bespeelt Zwart het carillon van de Westerkerk-, Zuiderkerk- én Oudekerkstoren. Zwart heeft verschillende composities op zijn naam staan en speelt regelmatig carillon-concerten in Nederland en Europa. Hij is president van de internationale beiaardiervereniging Eurocarillon.

Het Oude Kerk-carillon
bestaat uit 47 klokken. De veertien zwaarste klokken zijn gegoten door François Hemony in 1658. De resterende klokken zijn gegoten door Klokkengieterij Eijsbouts in de jaren 1964/5. Het carillon is in 2021 geheel gerestaureerd.

Uniek retrospectief

Het zijn de laatste weken van de tentoonstelling Meredith Monk: Calling (21 oktober 2023 – 14 april 2024). Dit eerste Europese overzicht viert Monks visionaire werk en vormt een unieke terugblik op haar invloedrijke interdisciplinaire kunstenaarschap. Monk transformeert de kerkruimte in een zingend lichaam en dompelt het publiek onder in een speciaal voor de Oude Kerk gecreëerde audiovisuele ervaring. De tentoonstelling vertaalt haar live optredens en concerten naar ontmoetingen met meeslepende video- en geluidsinstallaties in de 700 jaar oude kerk.

meer over de tentoonstelling