It's OK... Cirkel 2: No one will say my words for me, no one will do my job for me #1

17 juni 2023

Samenkomst met performances.

reserveer ticket(s)

Eerste bijeenkomst van de cirkel No one will say my words for me no one will do my job for me met performances ‘Territory and People’ van Maria Plotnikova en ‘One by one, needles pokingpocking through, the heart of mine’ door Boji Moroz.

Deze cirkel is samengesteld door curator en kunstcriticus Kateryna Filyuk en gaat in op ervaringen van Oekraïners in tijden van oorlog. Deze publieke cirkelsamenkomsten richten zich op de ervaringen van LGBTQ+ gemeenschappen en de gemeenschappen uit Oost-Oekraïne, die beide gemarginaliseerd worden en gedurende de oorlog ook nog hun eigen strijd te voeren hebben.

Maria Plotnikova voert 'Territory and People' op, een praktisch en metaforisch gevecht met zichzelf, het gewicht van trauma's, het gewicht van geweld en het gewicht van survivors guilt. De lichamen van de doden en gemartelden veranderen in zand, terwijl andere mensen hulpeloos achterblijven.

Boji presenteert met haar band Kvirtet gedicht dat Boji schreef in 2023, met het idee om de hallucinaties te beschrijven die ze periodiek ervoer in haar kindertijd. In deze onbekende en onstabiele tijden nodigt Boji het publiek uit in haar levendige droom, die langzaam een nachtmerrie wordt.

Oude Kerk 19 06 2023 LND Wstudio 0004

Kateryna Filyuk is curator en onderzoeker. Van 2017-2021 was ze hoofdcurator bij Izolyatsia. Een platform voor culturele initiatieven in Kiev. Ze is ook medeoprichter van de uitgeverij "89books" in Palermo. Filyuk is de oprichter en partner van "Festival Ucraina. La Terra di Confine in Palermo" (2022). In 2020-21 was ze lid van de Board of Trustees van de Others Art Fair (Turijn). Voordat ze bij Izolyatsia kwam, was ze co-curator van het Festival of Young Ukrainian Artists in Mystetskyi Arsenal, Kyiv (2017). Ze heeft deelgenomen aan verschillende internationaal gerenommeerde curatoriële programma's, waaronder het Young Curators Residency Program bij Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turijn (2017); De Appel Curatorial Programme, Amsterdam (2015-2016); International Research Fellowship bij het National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), Seoul (2014); en Gwangju Biennial International Curator Course (2012). Ze was redacteur van de catalogus en coördinator van het discussieplatform voor de Eerste Internationale Biënnale van Hedendaagse Kunst in Kiev ARSENALE 2012. Ze heeft een MA in filosofie van de Odessa I.I. Mechnikov National University en is sinds 2021 promovendus aan de Universiteit van Palermo.

Maria Plotnikova
is een Oekraïense kunstenares die voornamelijk werkt in performance en schilderkunst. In 2015 kreeg Maria een Chevening Scholarship, waardoor ze kon deelnemen aan de opleiding Hedendaagse Kunst aan Oxford Brookes University. In 2017 won ze de eerste prijs op het biënnalefestival "Tomorrow that never came" in Oekraïne en had ze een solotentoonstelling in IZOLYATSIA, Oekraïne. In 2021 voltooide Maria als Fulbright Scholar haar MFA aan de School of Art Institute of Chicago. In 2021 was Maria co-curator van, en nam ze deel aan het performancefestival "Proximity" in Chicago, VS en had ze een solovoorstelling als onderdeel van haar residentie in het Institut für Alles Mögliche in Berlijn, Duitsland. Toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak, was Maria in Kiev maar moest het land kort daarna verlaten. Nu woont en werkt ze in CeRCCa residentie in Catalonië, Spanje.

Boji
is een multimediakunstenaar en muzikant uit Kiev. Boji is medeoprichter van het experimentele collectief "Kvirtet". De muzikale praktijk van Boji begon als belangrijkste zanger in de Kerk van de Transformatie in Kiev, Oekraïne. Op 18-jarige leeftijd maakte de artieste haar eerste album "Impulse". Sinds 2017 experimenteert ze met de actualisering van Oekraïense traditionele folkloremuziek. Boji verkent in haar artistieke praktijk oneindig veel hedendaagse kunst in verschillende media: videokunst, installatie, performance. Haar projecten waren eerder te zien in Kiev op GOGOLFEST 2017, Culturele ruimte Akt Platform art factory 2017, PinchukArtCentre 2018, IZOLYATSIA 2020, DZHERELO 2021. Parallel hieraan bracht Boji in 2018 haar album "No position" uit. Boji kwam voor het eerst in de nachtclubscene van Kiev door haar volledige concertprogramma's in cultclubs in Kiev zoals Otel' en Closer. Later nam Boji een nieuwe artiestennaam voor de drag performance richting van haar werk als "Cold Bohdana / Холодна Богдана". Ze trad in Kiev op als Cold Bohdana in de club MetaCulture, op een feestreeks van Glory Ball en op het ICKPA-festival. Van 2022-2023 woont de artieste in Berlijn waar ze haar laatste Oekraïense album "СУБВЕРСИВНІ ВИСЄРИ / SUBVERSIVE SHIT TALK" heeft gemaakt. Boji trad op in Berlijn bij Cashemir Radio, Sophiensaele, TANZTAGE, Hamburger Bahnhof - Nationalgalerie der Gegenwart, Historischer Übergang (Berlijn, DE).

Over It's OK... commoning uncertainties

Deze cirkel is onderdeel van het meerjarige collectieve kunstproject It’s OK… commoning uncertainties rondom het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten. It’s OK... is samengesteld op initiatief van Jeanne van Heeswijk door meer dan honderd makers, denkers, activisten, kunstenaars, buurtbewoners. Lees hier meer over het project.