It's OK... Cirkel 2: No one will say my words for me, no one will do my job for me #2

23 juni 2023

Performatieve lezing.

reserveer ticket(s)

Performatieve lezing Collective Fantasies and Eastern Resources door Kateryna Aliinyk, gecureerd door Dmytro Chepurnyi als onderdeel van de cirkel No one will say my words for me, no one will do my job for me.

Deze cirkel is samengesteld door curator en kunstcriticus Kateryna Filyuk en gaat in op ervaringen van Oekraïners in tijden van oorlog. Deze publieke cirkelsamenkomsten richten zich op de ervaringen van LGBTQ+ gemeenschappen en de gemeenschappen uit Oost-Oekraïne, die beide gemarginaliseerd worden en gedurende de oorlog ook nog hun eigen strijd te voeren hebben.

Een performatieve lezing van Kateryna Aliinyks "Who else eats life with a spoon?" verkent de ethiek van het alledaagse leven in de context van de Russische bezetting. Aliinyks feministische perspectief werpt licht op de oorlog die in 2014 begon in de regio's Luhansk en Donetsk. De performatieve lezing biedt een dieper inzicht in de impact van oorlog op individuen, families en gemeenschappen, en geeft commentaar op de bredere sociale en politieke kwesties in Oekraïne.

Kvirtet 17juni

Kateryna Filyuk is curator en onderzoeker. Van 2017-2021 was ze hoofdcurator bij Izolyatsia. Een platform voor culturele initiatieven in Kiev. Ze is ook medeoprichter van de uitgeverij "89books" in Palermo. Filyuk is de oprichter en partner van "Festival Ucraina. La Terra di Confine in Palermo" (2022). In 2020-21 was ze lid van de Board of Trustees van de Others Art Fair (Turijn). Voordat ze bij Izolyatsia kwam, was ze co-curator van het Festival of Young Ukrainian Artists in Mystetskyi Arsenal, Kyiv (2017). Ze heeft deelgenomen aan verschillende internationaal gerenommeerde curatoriële programma's, waaronder het Young Curators Residency Program bij Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turijn (2017); De Appel Curatorial Programme, Amsterdam (2015-2016); International Research Fellowship bij het National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), Seoul (2014); en Gwangju Biennial International Curator Course (2012). Ze was redacteur van de catalogus en coördinator van het discussieplatform voor de Eerste Internationale Biënnale van Hedendaagse Kunst in Kiev ARSENALE 2012. Ze heeft een MA in filosofie van de Odessa I.I. Mechnikov National University en is sinds 2021 promovendus aan de Universiteit van Palermo.

Kateryna Aliinyk richt zich in haar artistieke praktijk op de stukjes land in particulier bezit in bezette gebieden waar minder voor de hand liggende processen van de oorlog langzaam voortwoekeren, zoals artillerieoorlog, landmijnen, bloed en overblijfselen. Aliinyk heeft een master in schilderen (NAFAA). Ze studeerde aan de KAMA (Kyiv Academy of Media Arts) en Method Fund. Haar belangrijkste media zijn schilderen en tekst. Momenteel werkt ze met de onderwerpen oorlog en de bezetting van Donbas door middel van beelden van de natuur en een niet-antropocentrische optiek. Sinds 2016 woont en werkt ze in Kiev. Haar geselecteerde tentoonstellingen zijn "Sabina" Gallery, Kyiv (2020), "Working Room" ("Robocha Kimnata"), Dnipro (2022), "What is depicted here? ", Essen (2022), "W Ukraine", Warschau (2022), "A:2402 D:2022", Berlijn (2022), "State of Emergency", Catinca Tabacaru Gallery, Boekarest (2022), "Als er vandaag geen oorlog is, betekent dat niet dat er geen oorlog is", Kraków (2022).

Dmytro Chepurnyi is een onafhankelijke curator en schrijver uit Kiev. Hij werd in 1994 geboren in Luhansk, ten noorden van het steenkoolbekken van Donetsk. Hij studeerde af aan de afdeling Culturele Studies van de Taras Shevchenko Nationale Universiteit van Kiev. Van 2016 tot 2020 werkte hij samen met IZOLYATSIA en coördineerde hij het onderzoeksproject Donbas Studies. Hij was Visiting Fellow aan de Universiteit van St Andrews (VK) en lid van de groep Donbas Through Collaborative Frameworks (Oekraïne/VK). Hij heeft samengewerkt met belangrijke culturele instellingen in Oekraïne, waaronder Asortymentna Kimnata, ShcherbenkoArtCentre en PinchukArtCentre. Hij is co-auteur van het boek "Limits of Collaboration: Art, Ethics, and Donbas" (2022), samen met Victoria Donovan en Daria Tsymbalyuk, en co-auteur van de publicatie "Curatorial Handbook" (2020), samen met Oleksandra Pogrebnyak en Kateryna Iakovlenko. Hij heeft verschillende kunstresidentieprogramma's samengesteld, waaronder "Landscape As a Monument" (2020), "Contemporary Art Rivne" (2021), en "When Was the Story Interrupted?" (2022).

Over It's OK... commoning uncertainties

Deze cirkel is onderdeel van het meerjarige collectieve kunstproject It’s OK… commoning uncertainties rondom het gemeenschappelijk maken van onzekerheden en het verhalen van verschillende realiteiten. It’s OK... is samengesteld op initiatief van Jeanne van Heeswijk door meer dan honderd makers, denkers, activisten, kunstenaars, buurtbewoners. Lees hier meer over het project.