19 september 2020 t/m 28 februari 2021

The World After: Conversation Pieces

In maart 2020 nodigden we samen met Mister Motley zestien kunstenaars uit om te reageren op vragen die de coronacrisis opriep.

Boek nu
TWA ruimte 2020
Oude Kerk installatie 02 10 2020 LND Wstudio 0073e
TWA Zito Lema 2020
Oude Kerk installatie 02 10 2020 LND Wstudio 0014bw8
Oude Kerk installatie 02 10 2020 LND Wstudio 0064
Oude Kerk installatie 02 10 2020 s LND Wstudio 0032

The World After: Conversation Pieces werd mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van Amsterdams Fonds voor de Kunst, Mondriaan Fonds, Kickstart Cultuurfonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Hoe ziet de wereld na het coronavirus eruit? Waar liggen de uitdagingen, welke kansen zijn er ontstaan? De bijdrage van de kunstenaars, in de vorm van korte films, werden gepresenteerd in het online project The World After. De combinatie van onzekerheid en optimisme die de periode van de lockdown kenmerkte, was duidelijk voelbaar in de bijdragen.

Achtergrond

De video’s schetsten gezamenlijk een raak tijdsbeeld van het vreemde voorjaar van 2020. Van 19 september tot en met 3 januari waren de video’s in de Oude Kerk te zien. Niet als kunstwerken in een traditionele tentoonstelling, maar als onderdeel van een langlopend gesprek tussen de Oude Kerk, de kunstenaars en de rest van de maatschappij. The World After: Conversation Pieces omvatte daarom eveneens een uitgebreid publieksprogramma met performances, screenings, artist talks, concerten, debatavonden en een veiling. Mister Motley zorgde voor extra verdieping met een programma van onder meer (radio)gesprekken, essays, en interviews.

Reactie op de context

De Oude Kerk presenteert contextspecifieke projecten: doorgaans worden kunstenaars uitgenodigd om nieuw werk te maken dat reageert op het bijzondere gebouw, de geschiedenis en de omgeving. Tijdens de lockdown was de Oude Kerk dicht: niet de fysieke plek, maar de globale maatschappelijke situatie vormde vertrekpunt en context van dit project. The World After: Conversation Pieces is het post-lockdown vervolg op The World After. De video’s zijn door de hele kerk heen geïnstalleerd. Als bezoeker ontdek je deze nieuwe laag tegelijk met het historische gebouw en haar verhalen.

Participerende kunstenaars

Aimée Zito Lema, Children of the Light, Geo Wyeth, David Helbich, Germaine Kruip, Hans van Houwelingen, Iswanto Hartono, Marc Mulders, Marinus Boezem, Madelon Hooykaas, PolakVanBekkum, Ruchama Noorda, Sarah van Sonsbeeck, Smári Róbertsson, Stéphanie Saadé, Yair Callender.

Vrije ruimte in de programmering: Nieuwmarktkunstenaars

De Oude Kerk werkt al langer aan het bewust creëren van open ruimtes in de programmering, zodat iedereen op basis van gelijkwaardigheid kan delen in het eigenaarschap van deze plek. Door de coronacrisis raakten deze plannen in een stroomversnelling. De eerste stap in dit ‘deprogrammeren’ was een samenwerking met de kunstenaars uit de buurt. Via een open call is de lokale kunstenaarsgemeenschap Open Ateliers Nieuwmarkt uitgenodigd om werk te maken dat reageert op The World After. Deze bijdragen werden begin december 2021 toegevoegd aan de tentoonstelling in de Oude Kerk.