The World After #14 – Madelon Hooykaas

augustus 2020

In The World After nodigen we kunstenaars uit om te reageren op vragen over het Antropoceen na de coronacrisis. Dit project is geïnspireerd op de tentoonstelling Poems for Earthlings van Adrián Villar Rojas. Meer informatie over het project en de andere kunstenaarsbijdragen zijn te vinden op de overzichtspaginaThe World After is een initiatief van de Oude Kerk in samenwerking met mister Motley.

The World After #14
Madelon Hooykaas, To Be Or Not To Bee, 2020

Madelon Hooykaas staat bekend als pionier op het gebied van video en video-installaties. Tussen 1972 en 2004 werkte ze samen met Elsa Stansfield als het internationaal gerenommeerde partnerschap Stansfield/Hooykaas. Ze heeft een alomvattende artistieke praktijk ontwikkeld met betrekking tot haar kunst en onderzoek door middel van fotografie, film, installatie en video, en interactieve- en performancekunst. Terugkerende thema’s zijn fysieke en menselijke landschappen, water en licht, herinnering en aanwezigheid, verlies en abstractie, en minimalisme en formalisme. In 2017 ontwikkelde ze de performance Virtual Walls II voor het programma Nachtelijke Dwalingen van de Oude Kerk.

Voor The World After maakte ze een korte film waarin bijen centraal staan, naar aanleiding van een nieuwsbericht over onverklaarbare massale bijensterfte in Noord-Italië – dezelfde regio die zwaar werd getroffen door de coronacrisis. Hooykaas doet al langer artistiek onderzoek naar bijen. Ze verwijst naar een aan Einstein toegeschreven voorspelling: als de bijen uitsterven, moet de mensheid zich flink zorgen gaan maken. We weten dat bijen essentieel zijn voor cycli in de natuur. Waarom wordt er dan zo weinig gedaan om ze te beschermen?

 


Delen