The World After #13 – Marinus Boezem

augustus 2020

In The World After nodigen we kunstenaars uit om te reageren op vragen over het Antropoceen na de coronacrisis. Dit project is geïnspireerd op de tentoonstelling Poems for Earthlings van Adrián Villar Rojas. Meer informatie over het project en de andere kunstenaarsbijdragen zijn te vinden op de overzichtspaginaThe World After is een initiatief van de Oude Kerk in samenwerking met mister Motley.

The World After #13
Marinus Boezem, The World After (Naar Leonardo da Vinci 1490-2020), 2020

Marinus Boezem (1934) wordt gerekend tot een van de grondleggers van de conceptuele kunst. Als materiaal gebruikt hij vaak ongrijpbare elementen als wind, lucht en transparantie. In 2016-2017 was zijn solotentoonstelling te zien in de Oude Kerk. Voor The World After reageerde hij op de volgende vraag:

Is het mogelijk om op aarde te leven, zonder controle op de natuur uit te oefenen?

In de resulterende film is de Vitruviusman te zien: de wereldberoemde tekening van Leonardo da Vinci, gebaseerd op de principes van de Romeinse architect Vitruvius. Deze tekening kwam symbool te staan voor het Humanisme, waarin de mens centraal staat. Boezem: ‘Uit het beeld spreekt de belofte van maakbaarheid, het scheppen van een nieuwe wereld. Ik zie de Vitruviusman als logo van de Renaissance, het moment dat de mens de wereld op een nieuwe manier ging bekijken. Als kunstenaar van deze tijd heb ik dat beeld geopponeerd door het te laten overwoekeren door de natuur. De mens is niet enkel ratio of machine, maar functioneert altijd in samenhang met de natuur. Dat is hoe de wereld er na corona weer uit zal zien: we zullen de natuur niet meer op dezelfde manier ervaren en gebruiken.’


Delen