27 juni 2015 t/m 06 september 2015

Taturo Atzu: The Garden which is nearest to God

In opdracht van de Oude Kerk realiseerde de Japanse kunstenaar Taturo Atzu een spraakmakende transformatie.

Boek nu
MG 7450
Wim Hanenberg Opening 8
JWK 312
Come Closer Roel Brekelmans 13aug2015 6
Wim Hanenberg Opening 1
CC 14aug Fleurvan Muiswinkel 10
Wim Hanenberg Opening 12
IMG 5023 Copy
JWK 351

Atzu's werk was een ervaring die vraagtekens plaatste bij de betekenis van het monument en die het spanningsveld blootlegt tussen publieke en private ruimte.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Taturo Atzu staat bekend om zijn spectaculaire maar bovenal vervreemdende projecten. The Garden Which is the Nearest to God, een zomers panoramaterras, veranderde het dak van de Oude Kerk tien weken lang in een opwindende bezienswaardigheid.

Over de installatie

Taturo Atzu’s tijdelijke plateau was van buiten af toegankelijk via een steigerconstructie. In dit project was ook de geleidelijke bijsturing van religieuze naar culturele locatie vervat. Feit is dat de Oude Kerk van oudsher de bijnaam ‘huyskamer van Amsterdam’ draagt. Na hun geestverruimende klim omhoog betraden de bezoekers een luchtige woonkamer. Hier stonden zij oog in oog met de engelvormige windvaan. Even verderop konden zij plaatsnemen in een zitkuil, met hun neus bovenop de klok.

Over Taturo Atzu

Taturo Atzu werd in 1960 geboren in Aichi. Na zijn studie aan de Musashino Art University ging hij in 1987 naar Duitsland en studeerde beeldhouwkunst aan de Kunstakademie Münster. Hij is internationaal bekend om zijn grootschalige openbare projecten. De werken van Atzu transformeren bekende openbare objecten, zoals een stadsmonument of een straatlantaarn, in een object dat in een privéruimte wordt geplaatst, zoals een woonkamer of een hotelkamer. Door openbare structuren te transformeren tot privéruimten, breekt hij de notie van het alledaagse af en wekt hij bij de kijker een intense opwinding op.