silence #35: end and beginning

1 april 2022

Silence is een muziekserie van uitersten; muziek die klinkt in de ruimtelijkheid van de Oude Kerk, en de stilte van de vroege morgen. Op 1 april klinkt een programma zoals het nog niet eerder heeft geklonken in de Oude Kerk. Een concert met composities van twee modernistische Russische componisten, Galina Oestvolskaja (1919-2006) en Alexander Raskatov (1953), uitgevoerd door Tomoko Mukaiyama en een ensemble van acht contrabassisten en slagwerk.

De Russische componiste Galina Oestvolskaja kreeg in het Westen grote bekendheid door het Holland Festival van 1989, in het jaar van de val van het communisme, nu 33 jaar geleden. Dies Irae uit 1973 is een van haar krachtigste werken, waarin de muziek met doorgaande hamerslagen de kerkruimte vult. De compositie van Alexander Raskatov staat hiermee in contrast: het is gebaseerd op de klankrijkdom van Russische-Orthodoxe kerklokken. ‘Alle mogelijke klankcombinaties tussen piano, slagwerk en contrabassen zal ik aanwenden om deze mysterieuze instrumenten tot klinken te brengen’, aldus Raskatov. Zo komen twee eeuwenoude elementen elkaar: het Dies Irae, dat eeuwenlang klonk als onderdeel van de getijdengebeden, en de klank van luidklokken, die in de vroegere tijd het verloop van de dag markeerden.

programma
End and Beginning
concertante

Galina Oestvolskaja      Composition No. 2 ‘Dies Irae’ (1973)
Alexander Raskatov      Bells (2019)

tomoko mukaiyama
Tomoko Mukaiyama is een Nederlands-Japanse pianiste, performer en beeldend kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Ze heeft een fascinatie voor hedendaagse kunstprojecten en speelt met de conventies rondom haar instrument en haar professie als pianiste. Door verschillende disciplines te integreren, speelt ze met het concept van performance en geeft ze een nieuwe dimensie aan de concertruimte zoals we die kennen. Ze werkte samen met filmregisseurs, ontwerpers, architecten, dansers en fotografen, waaronder Marina Abramović, MERZBOW, Jiří Kylián en Michael Gordon. In 2014 ontving Tomoko de VSCD-dansprijs, en in 2017 de Japanse Dans Forumprijs. Ze werkt in End and Beginning samen met 8 contrabassisten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en slagwerker Niels Meliefste.

Niels Meliefste (percussie), Andrea Dettori (contrabas), Cody Takacs (contrabas), Dominique Chabot (contrabas), Louis van der Mespel (contrabas), Daniël Muskitta (contrabas), Quirijn van Regteren Altena (contrabas), Reinout Hekel (contrabas), Yussif Barakat (contrabas).

muziek in de oude kerk
De Oude Kerk is naast het oudste gebouw van Amsterdam ook de oudste muziektempel van de stad. Het is een plek waar al ruim 700 jaar muzikale tradities ontstaan, worden doorgegeven en vernieuwd. De ochtendserie Silence brengt muzikale verrassingen op de eerste vrijdag van de maand. In de zaterdagavondserie Monuments spelen vooraanstaande organisten uit binnen- en buitenland muziek van componisten in wiens oeuvre het orgel een centrale plaats inneemt. Playing the Cathedral is een residentie-programma en festival waarin (inter)nationaal vermaarde musici uitgenodigd worden speciaal voor de kerkruimte nieuw werk te maken. Zo hoor je in de Oude Kerk gekende meesterwerken op nieuwe manieren en pionierswerken van levende legendes.

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, Ammodo, Fonds21, Prins Bernard Cultuurfonds, Dioraphte en BNG Cultuurfonds.. De compositie Bells van Alexander Raskatov werd mede mogelijk gemaakt door de Eduard van Beinum Stichting.


Foto: Maarten Nauw


Delen