19 mei 2017 t/m 17 september 2017

Sarah van Sonsbeeck

Titel: "we may have all come on different ships, but we’re in the same boat now"*

Boek nu
001 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
015 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
039 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
007 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
036 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
023 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ
012 OUDE KERK SARAH VAN SONSBEECK 2017 PH GJ

Met de tentoonstelling deed de zee opnieuw intrede in de kerk, om de bezoeker tot nadenken aan te zetten over de vroegere, als ook de huidige betekenis van het monumentale gebouw. *quote in titel is toegeschreven aan Ds. Martin Luther King.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

In haar vroege tijd was de Oude Kerk een havenkerk waar schepen werden gezegend, gebeden werd voor behouden thuiskomst en talrijke zeelieden en zeehelden hun laatste rustplaats vonden. Van 19 mei tot en met 17 september 2017 bracht Sarah van Sonsbeeck de zee terug in de Oude Kerk met dit gegeven als leitmotief.

Achtergrond

Wat verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk in Amsterdam met het actuele vraagstuk van migratie? Deze vraag bracht Kunstenaar Sarah van Sonsbeeck op de verweving van de Oude Kerk met de zee. Vroeger was de kerk niet alleen een van de weinige publieke, overdekte plekken waar zeilen en netten konden worden hersteld en zeehelden begraven werden. Ook werd het tongewelf met scheepstimmertechnieken vervaardigd als een omgekeerde romp van een boot. Een gedeelte van het kerkgebouw heeft dan ook niet voor niets de traditionele benaming ‘het schip’. In de kerk zijn zelfs fragmenten van beschilderingen te vinden die ook op zeemanstatoeages voorkwamen.

Over de installatie

In 2012 maakte Van Sonsbeeck haar Anti Drone Tent uit reddingsdekens, een materiaal gebruikt om het lichaam warm te houden en waaronder men onzichtbaar wordt voor drones. De actualiteit rondom vluchtelingen heeft de betekenis van de gouden Mylar deken beduidend veranderd. Regelmatig tonen mediabeelden vluchtelingen verpakt in goud, als geabstraheerde vormen, na een verschrikkelijke overtocht op zee. Juist op dit gouden, beschermende materiaal, zowel opzichtig als flinterdun, wilde Van Sonsbeeck reflecteren in de Oude Kerk, een eeuwenoud gebouw dat van origine ook een bescherming en behuizing biedt.

Over Sarah van Sonsbeeck

Sarah van Sonsbeeck (1976) studeerde architectuur aan de TU Delft (MA) en deed een bachelor visuele kunst aan de Gerrit Rietveld Academie. Van 2008 tot 2009 was ze een van de residenten van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. Haar werk was onder andere te zien in galerie Annet Gelink, Amsterdam (2017 & 2013); de Nederlandsche Bank, Amsterdam (2013); Boijmans van Beuningen, Rotterdam (2013); Van Abbemuseum, Eindhoven (2012); Museum Abteiberg, Mönchengladbach (2011); De Paviljoens, Almere (2009) en Stedelijk Museum, Amsterdam (2009).