Nu te zien

Ontdek de Oude Kerk

Ontdek het oudste gebouw van Amsterdam en meer dan 700 jaar (stads)geschiedenis.

Boek nu
2021 HF Oude Kerk Em Kal Eyongakpa Franz Mueller Schmidt JP Gs High Res 6 D8 A6325
050 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ
24 C005 F
Heilig Graf03 LR
025 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ
015 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ van ROOIJ
2 F4 UKOF

Met de gratis audiotour kom je meer te weten over de rijke geschiedenis van de Oude Kerk. We wensen je een inspirerend bezoek!

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Het kerkgebouw weerspiegelt meer dan zeven eeuwen geschiedenis. Zo vertelt de Oude Kerk het verhaal van de geschiedenis van Amsterdam. Je ontdekt er kunst uit verschillende tijdperken. Van middeleeuwse glas-in-lood ramen in de Mariakapel, tot het Barokke Vater-Müller Orgel en van de schilderingen op de gewelven tot het rode glasraam van kunstenaar Giorgio Andreotta Calo uit 2018. Kom langs en ervaar het bijzondere samenspel tussen eeuwenoud erfgoed en hedendaagse kunst.

Indrukwekkende leegte

Wat vandaag opvalt als je de Oude Kerk betreedt is de indrukwekkende leegte. Of zoals schrijver Milan Kundera schreef: ‘Door deze gigantische zaal is de Grote Mars van de geschiedenis gegaan. In de kerk bleven van de oude gotische stijl slechts de hoge, kale, witte muren, de zuilen, het gewelf en de ramen over. De kerk is leeggeruimd als een gymnastiekzaal.’ De beroemde schrijver verwijst hiermee naar de Reformatie, de grote Europese kerkhervorming, die in 1566 leidde tot opstanden in de lage landen. Overal vielen kerkinterieurs tijdens deze zogeheten Beeldenstorm ten prooi aan plundering en vernieling. Na de overname van het stadsbestuur door de protestanten in 1578 werd het kerkinterieur verder versoberd. Toch vind je sporen van het katholieke verleden. Bijvoorbeeld de resten van schilderingen op de houten gewelven en de kleurrijke glas-in-loodramen in de Mariakapel.

Oude en nieuwe kunst

In de Oude Kerk vind je kunst en ambacht uit verschillende tijdperken. Kijk omhoog, naar de middeleeuwse schilderingen op de houten gewelven van de kerk, en naar beneden: de vloer is bedekt met grafzerken. Het graf van Saskia van Uylenburgh, de vrouw van Rembrandt, vind je er onder het kleine koororgel aan de zijkant. Op verschillende plaatsen in de kerk zie je werk van hedendaagse kunstenaars, die een relatie aangaan met het gebouw en haar geschiedenis. Bezoek het Heilig Graf met het rode glasraam (2018) van Giorgio Andreotta Calò en bewonder het picturale licht op het fotowerk, #0095 [Inside] (2017), van Misha de Ridder.

Doorlopende restauraties

In de Oude Kerk vinden doorlopend restauraties plaats. Zo vind je altijd wel ergens een steiger. Momenteel is in de oostgevel van de Mariakapel een steiger opgetrokken om schade aan de muren te herstellen. De glas-in-lood ramen rond die muren zijn om die reden tijdelijk uitgenomen en gerestaureerd. Lees hier meer over de geschiedenis van de ramen en het restauratieproces. Ook is in 2022 het achttiende eeuwse-handbeschilderde behang in de spiegelkamer gerestaureerd. Lees hier meer over de restauratie. Sinds februari 2023 is de spiegelkamer weer voor publiek geopend.