museumnacht amsterdam: vr met dennis rudolph

6 november 2021

tickets voor museumnacht zijn uitverkocht!

Speciaal voor de 21e editie van Museumnacht ontwikkelt multimedia kunstenaar Dennis Rudolph (Berlijn, 1979) een vervolg op zijn eerder voor de Oudekerkstoren ontwikkelde werk The 5 minute Apocalypse. Afgelopen jaar sierde een veelkleurig abstract schilderij van Rudolph de kerktoren. Door je mobiel op het werk te richtten kwam een VR-voorstelling tot leven waarin de kunstenaar de overvloedige beeldcultuur van de Barok met die van het huidige mediatijdperk liet versmelten.

optische illusie
Een vervolg op dit werk van Dennis Rudolph wordt speciaal voor Museumnacht naar binnengebracht. Alleen deze avond is binnen een fragment van een gigantisch digitaal schilderij te zien dat via je telefoon of tablet tot leven komt. Zwevend door de kerk meet het werk de ruimte van de Oude Kerk en moedigt je aan om te volgen. Rudolph legt met dit werk opnieuw een verbinding tussen de beeldcultuur van de Barok en het huidige mediatijdperk. Bovendien verbindt hij in zijn werk de architectuur van het oudste gebouw van de stad met de nieuwste digitale techniek. Barokschilders waren meesters in het schilderen van optische illusies. Rudolph ziet ze als voorlopers van de illusies die je in augmented en virtual reality kunt creëren. Het werk biedt een ervaring waarin de alledaagse werkelijkheid en de door de kunstenaar geschapen werkelijkheid naadloos in elkaar overvloeien. Kom deze Museumnacht naar de Oude Kerk om dit eenmalige werk te bewonderen en zie hoe de figuur ‘Europa’ door de kerk vliegt en alles samenbrengt. De OK bar is ook geopend!

artist talks (19:30 – 23:00)
Tijdens deze museumnacht kun je daarnaast tussen 19:30 – 23:00 deelnemen aan de korte artist talks met kunstenaar Dennis Rudolph, Upstream Gallery en curator Marianna van der Zwaag (Oude Kerk). In deze korte Q&A’s tussen kunstenaar, galerie en curator worden verschillende vragen rond thema’s als virtuele kunst besproken en bijvoorbeeld de NFT’s die nu in de schijnwerpers staan. Waarom zijn kunstenaars zo gefascineerd door het digitale medium? Wat doet een galerie als Upstream Gallery met deze nieuwe digitale ontwikkelingen, verandert hierdoor ook de manier van werken van galeries? Hoe heeft de digitalisering de kunstwereld veranderd, heeft het een esthetische impact op de beeldende kunst? En hoe passen deze trends in de al rijke en lange geschiedenis van digitale kunst, te beginnen met Peter Struycken in 1969. Hoe past dit in de traditie van de Zero-beweging, Fluxus en vooral de conceptuele kunst waarin het immateriële aspect belangrijk is?

oude kerk thuis!
In navolging van Nam June Paik’s werk TV Buddha maakt Rudolph ook voor in de huiskamers een digitaal kunstwerk. Het maakt van je eigen computerscherm een heus altaarstuk. Zeven boodschappers van de Ai, allemaal geschilderd door Rudolph in een VR 3D schilderprogramma, voeren een choreografie uit rond je monitor op de tonen van de componist Pergolesi’s Stabat Mater en spatten uiteindelijk uit elkaar op je smartphone om ruimte te maken voor de gigantische figuur van ‘Europa’ die je woonkamer binnenkomt. Je kunt je scherm opnemen en jouw ervaring met ons delen via #homeapocalypse


Delen