ibrahim mahama

november 2022 - april 2023

Dit najaar verwelkomt Oude Kerk kunstenaar Ibrahim Mahama. Zijn onderzoek voor het ontwikkelen van een site-specifieke installatie voor de kerkruimte is momenteel in volle gang. Hieronder vind je alvast wat informatie over zijn werk.

werk
Ibrahim Mahama gebruikt in zijn installaties gebruiksartikelen uit dagelijks leven om thema’s als handel, migratie en globalisering te verkennen. Zijn omvangrijke werken, die hij vaak in samenwerking met anderen maakt, bestaan uit materialen die hij uit stedelijke omgevingen heeft verzameld, zoals restanten van hout of jutezakken die aan elkaar zijn genaaid en over architecturale structuren zijn gedrapeerd. Mahama’s interesse in materialen en maakprocessen brachten hem er eerst toe zich te richten  op jutezakken die veel gebruikt worden op handelsmarkten in zijn geboorteland Ghana. De zakken, die in Zuidoost-Azië worden gemaakt, worden door de Ghana Cocoa Boards geïmporteerd om cacaobonen te vervoeren en eindigen uiteindelijk als multifunctionele objecten die worden gebruikt voor het vervoer van voedsel, houtskool en andere goederen. ‘Je vindt verschillende punten van esthetiek in het oppervlak van de stof van de zakken’, verklaarde Mahama zijn keuze voor de jutezakken als materiaal voor zijn installaties. ‘Ik ben geïnteresseerd in hoe crisis en mislukking worden geabsorbeerd in dit materiaal met een sterke verwijzing naar wereldwijde transacties en hoe kapitalistische structuren werken.

biografie 
Ibrahim Mahama werd geboren in Tamala, Ghana, in 1987. Hij haalde een Master of Fine Arts in Schilder- en Beeldhouwkunst in 2013 en een Bachelor of Fine Arts in Schilderkunst in 2010 aan de Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Kumasi, Ghana. Tijdens zijn universiteitsjaren begon hij aan een reeks interventies en activiteiten die reflecteren op het thema van globalisering, werk en de circulatie van goederen, met werken die ook tot stand kwamen dankzij een reeks samenwerkingen met Ghanese burgers. Momenteel woont en werkt Mahama tussen Accra en Tamala, waar hij in 2019 het Savannah Centre of Contemporary Art (SCCA) opende, een museumruimte gerund door een groep kunstenaars en curatoren die actief zijn in Ghana, gevolgd door de opening van een uitgestrekt studiocomplex, Red Clay, in het nabijgelegen Janna Kpenn in september 2020. Beide locaties bestaan uit tentoonstellingsruimten, onderzoeksfaciliteiten en een centrum voor kunstenaarsresidenties en vormen Mahama’s bijdrage aan de ontwikkeling en uitbreiding van de hedendaagse kunstscene in zijn land.
Zijn werk is opgenomen in tal van internationale tentoonstellingen, waaronder NIRIN, 22e Biënnale van Sydney (2020). Tomorrow, there will be more of us, Stellenbosch Triennial (2020), Living Grains, Fondazione Giuliani (Rome, 2019), Parlement of Ghosts, The Whitworth, University of Manchester (2019), Document 14, Athene en Kassel (2017). Mahama heeft ook deelgenomen aan twee edities van de Biënnale van Venetië, in 2017 en 2015. In de laatste presenteerde hij de grote site-specifieke installatie Out of Bounds, gemaakt met jute zakken in het Tronchetto in de Arsenale.


Foto: Peter Rosemann


Delen