ibrahim mahama: garden of scars

5 november 2022 - 19 maart 2023

Oude Kerk presenteert: Ibrahim Mahama –  Garden of Scars.

Speciaal voor Amsterdams oudste gebouw maakte Mahama een nieuwe, ruimtevullende installatie. Wandel door het eeuwenoude kerkgebouw en ontdek de gedeelde geschiedenis van eeuwenoude plekken, die door handelsnetwerken, migratiestromen en globalisering met elkaar verbonden zijn.

bestel ticket(s)

over de installatie
Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe ruimtevullende installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden beelden opgesteld. In de nissen zijn vele tekeningen te zien en in de gewelven hangen sculpturen van vleermuizen. De tekeningen en beelden zijn samengesteld uit afgietsels die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina (1482) aan de kust van Ghana. De breuken in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden een geschiedenis van mislukking, herstel, reparatie.
Wil je meer weten? Lees hier het interview met Mahama over zijn installatie en artistieke praktijk.

For me it was very interesting to be able to look at the memory of the space, in relation to the echoes of history, and connection to other spaces.
Ibrahim Mahama

publieksprogramma | gatherings rond garden of scars
Wil je meer weten over de context en achtergrond van Garden of Scars? De komende maanden organiseren we een uitgebreid publieksprogramma van Gatherings waarbij denkers, kunstenaars en musici het werk van Mahama belichten. Kijk hier voor het hele programma.

achtergrond
Het 3000m2 grote vloeroppervlak van de Oude Kerk wordt gevormd door grafzerken. Er zijn vele levensverhalen en herinneringen aan verbonden waar mensen zich tot op de dag van vandaag mee identificeren. Mahama beschouwt de grafstenen in de Oude Kerk als een vorm van collectief geheugen, en stelt vragen over de sociale en politieke aspecten van de vorming daarvan. De familiegeschiedenissen van de kooplieden, kapiteins, burgemeesters die in de Oude Kerk begraven zijn, worden door hem verbonden met de sporen van de geschiedenis van de eeuwenoude (Nederlandse) forten langs de kust van Ghana. De forten werden vanaf de 15e eeuw aan de West-Afrikaanse kust gebouwd door handelaren uit Europa, waaronder Nederlanders. Zo diende Fort Elmina aanvankelijk de goudhandel en speelde later een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Trans-Atlantische slavenhandel. Mahama wil deze gedeelde geschiedenis zichtbaar maken en belicht de wereldwijde netwerken die gekoppeld zijn aan beide plekken.

De grootschalige installaties van Mahama raken aan belangrijke kwesties van onze tijd zoals de sociale en culturele gevolgen van wereldwijde handel en migratie. In zijn werk maakt hij vaak gebruik van gevonden materialen, waarmee hij mondiaal gedeelde geschiedenissen zichtbaar kan maken van plekken die geografisch ver van elkaar verwijderd zijn. Hij noemt zichzelf een tijdreiziger die verschillende plekken en perspectieven gelijktijdig toont. Mahama werd bekend door zijn installaties met juten zakken, die voor hem symbool staan voor de slechte kant van de globalisering: ze worden in Azië gemaakt, gebruikt voor de export van cacao vanuit Ghana, komen als afvalproduct weer terug in Ghana.

over ibrahim mahama
Ibrahim Mahama (1987) groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. Hij woont en werk tussen zijn geboortestad Tamale en de Ghanese hoofdstad Accra. Hij studeerde schilder- en beeldhouwkunst aan de Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Kumasi, Ghana. Tijdens zijn universiteitsjaren begon hij aan een reeks interventies en activiteiten die reflecteren op thema’s als globalisering, arbeid en de circulatie van goederen, met werken die ook tot stand kwamen dankzij een reeks samenwerkingen met Ghanese burgers. In 2019 richtte hij in Tamale het Savannah Centre of Contemporary Art op, waar onder meer workshops voor scholieren zijn en tentoonstellingen van Ghanese kunstenaars worden georganiseerd. In 2020 opende hij het uitgestrekte studiocomplex Red Clay Studio, met tentoonstellingsruimten, onderzoeksfaciliteiten en kunstenaarsresidenties. In 2020 werd aan hem de Prins Claus Prijs toegekend voor zijn inzet voor de verbetering van sociale omstandigheden en de ontwikkeling van cultuur in zijn thuisland Ghana.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij genereuze bijdragen van Ammodo en Fonds 21.


Foto: Mike Bink


Delen