giorgio andreotta calò – anastasis

25 mei - 23 september 2018


Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Komende zomer presenteert de Oude Kerk het nieuwste, monumentale werk van Giorgio Andreotta Calò (Venetië, 1979). Calò ontwikkelt site specifiek werk waarmee hij een ingrijpende verandering in het interieur van de kerk teweegbrengt. Wie tijdens de zomermaanden de kerk binnenloopt komt in een zee van rood licht terecht. Een niet te reproduceren ervaring. ‘s Avonds laat schijnt het rode licht naar buiten en voegt het zich bij het rode schijnsel van de talrijke bordelen en peeskamers rondom de kerk. Een zomer lang leeft de kerk mee met licht en donker; binnen en buiten circuleren om elkaar heen, op het ritme van zonlicht en de omdraaiing daarvan.

de kerk als doka
Met het rode licht brengt Calò de rooms-katholieke beeldtaal terug in het gebouw en reflecteert hij op de Beeldenstorm van 1566 en de ommekeer in religieus denken. Als een flashback naar de rooms-katholieke tijd van vóór de Alteratie. Ten gevolge van de Alteratie gingen parochiekerken en kapellen over in handen van de protestanten en kregen zij nieuwe namen. Sindsdien staat de oudste parochiekerk van de stad, de Sint Nicolaaskerk, dan ook als Oude Kerk bekend. Van het enig overgebleven katholieke glas-in-loodvenster (Maria-glas) maakt de kunstenaar gedurende de tentoonstelling directe impressies, als vertrekpunt voor een nieuw fotografisch werk waaraan ook de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten een bijdrage levert. Het rode licht beschermt het nog niet ontwikkelde beeld en schept dezelfde condities als een donkere kamer (doka). De hele zomer door functioneert de kerk als studio en doka.

historische achtergrond
De Oude Kerk (1306) staat midden in het bruisende en hectische Wallengebied dat met haar nauwe straatjes, enormebedrijvigheid en grote toeristenstromen een bijna beklemmend effect op je heeft. Eenmaal binnen in de kerk, waan je je in een oase van rust, ruimte en geschiedenis. Opvallend zijn de monumentale glasvensters. In de Middeleeuwen werden deze vensters voorzien van gebrandschilderd glas, waardoor het licht in talloze kleurvariaties naar binnen viel. Tijdens de Beeldenstorm van 1566 werden de meeste gebrandschilderde ramen in de Oude Kerk vernield. De Calvinisten gaven de voorkeur aan een sobere geloofsbeleving. Voor warme gevoelens was geen plaats. De kleur rood verdween grotendeels. De nieuwe glasvensters in blauwe, grijze of groene tinten hulden het interieur in een koud licht en doen dit tot op de dag van vandaag. Het werk van Giorgio Andreotta Calò creëert een nieuw inzicht in deze geschiedenis.

giorgio andreotta calò

Giorgio Andreotta Calò (1979) behoort tot een generatie kunstenaars die zich inspant om vanuit een analyse van het verleden het politieke en maatschappelijke heden te verklaren. Met zijn intuïtieve en organische werkwijze balt hij geschiedenissen samen om ze vervolgens door middel van een rituele performance of fysieke actie aan een specifieke locatie te koppelen. Als geen ander weet Calò het fysieke, symbolische en spirituele aaneen te smeden. Zo creëert hij ervaringen die zowel de kunstkenner als de niet-kenner raken. Cruciaal in de ontwikkeling van zijn werk was zijn verblijf aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten (2009/2011). Op de Biënnale van Venetië van 2017 verzorgde hij een monumentaal werk in het Italiaanse Paviljoen. In 2012 exposeerde hij in MAXXI, Rome en in 2011 participeerde hij in de Biënnale van Venetië waarvoor hij van Amsterdam naar Venetië liep. Het werk van Giorgio Andreotta Calò was in Nederland voor het laatst te zien in een solo-expositie in het inmiddels opgeheven Smart Project Space in Amsterdam (2012). Giorgio was genomineerde voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en zijn werk bevindt zich in meerdere Nederlandse collecties waaronder die van het Stedelijk Museum Schiedam.

tentoonstelling giorgio andreotta calò
25 mei 2018 t/m 23 september 2018
curator: jacqueline grandjean, outsider eye: lorenzo benedetti
oude kerk, oudekerksplein (wallen) amsterdam
prijs: € 10,- (Museumkaart, Vrienden Oude Kerk, ICOM, I Amsterdam, stadspas: vrij entree)
openingstijden: dagelijks 10.00 – 18.00 uur m.u.v. zondag 13.00 – 17:30 uur
de tentoonstelling is uitzonderlijk gesloten op maandag 18 juni
www.oudekerk.nl

Meer weten over Anastasis? Boek een rondleiding via eduactie@oudekerk.nl. Meer informatie op oudekerk.nl/educatie/.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Italian Council, het Mondriaan Fonds en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.




Delen