conversation piece: rode raam-gesprek

21 juni 2022

Hoe vormen kunstwerken de aanleiding voor een maatschappelijk gesprek of debat? In 2018 leidde de plaatsing van een rood glas-in-lood raam in één van de kapellen van de Oude Kerk tot een fel maatschappelijk debat en een jaren durend juridisch conflict. De commotie rond het werk Anastasis van kunstenaar Giorgio Andreotta Calò riep de vraag op hoe hedendaagse kunst past in een eeuwenoud monument. Jaarlijks praten we op de langste dag van het jaar over de relatie tussen erfgoed en kunst. 

bestel ticket

anastasis
In 2018 werd het werk Anastasis van Giorgio Andreotta Calò in de Heilig Grafkapel geplaatst. De installatie bestaat uit een mondgeblazen rood glas-in-lood raam dat een venster uit 1959 vervangt. Het werk van Calò staat stil bij de katholieke oorsprong van de Oude Kerk. Door in de Heilig Grafkapel een rood venster aan te brengen biedt Andreotta Calò een nieuw inzicht in deze geschiedenis. Met het rode licht brengt Calò de rooms-katholieke beeldtaal terug in het gebouw en reflecteert hij op de Beeldenstorm van 1566 en de revolutie in het religieuze denken. De kapel werd in 1515 gebouwd als ‘prope sepulchrum domini’ (het graf van Christus), gemodelleerd naar de Heilig Grafkerk in Jeruzalem. Ook daar brandt rood licht; er wordt gewaakt bij het graf van Christus.

kunst en dialoog – conversation piece
De plaatsing van het raam leidde tot veel maatschappelijke onrust en een drie jaar durend juridisch conflict. In 2021 wees de Raad van State een vonnis waarin de bezwaren tegen de vergunning ongegrond werden verklaard. Het werk is daarmee een 10-jarige installatie in het gebouw als onderdeel van onze collectie.  Het debat rond het werk van Calò is de aanleiding voor een jaarlijks programma op de langste dag van het jaar waarin we spreken over de relatie tussen hedendaagse kunst en erfgoed. Aansluitend op de huidige tentoonstelling Path van Antonio Obá staat deze editie in het teken van kunst en dialoog.

spreker(s)
Maarten Doorman is schrijver en filosoof. Hij doceert cultuurfilosofie aan de Universiteit van Maastricht en is bijzonder hoogleraar Historische Cultuur van Duitsland aan de Vrije Universiteit en medewerker van NRC Handelsblad. In zijn lezing Van wie is de geschiedenis? bespreekt hij de werken die kunstenaar Anselm Kiefer voor het Panthéon in Parijs maakte, Bach-uitvoeringen in protestantse kerken en de huidige tentoonstelling van Melanie Bonajo in een oud kerkje in Venetië. Hoe geven we in de wereld van vandaag betekenis aan erfgoed?

De voertaal van deze lezing is Nederlands.

programma
18:00 inloop
18:15 welkom directeur Mariette Dölle
18:20 lezing filosoof en schrijver Maarten Doorman
18.50 panelgesprek Maarten Doorman en curator Marianna van der Zwaag
19.20 vragen zaal
19.30 einde programma (met gelegenheid voor een hapje en een drankje).

Foto: Maarten Nauw


Delen