13 mei 2019 t/m 21 juni 2019

013 DE OUDE KERK BETWEEN LIGHT 2019 PH GJ
Oude Kerk Children of the Light 04 high res
Oude Kerk Children of the Light 10 high res

Als luisteraar bepaalde je al luisterend je eigen perspectief op klank in de ruimte van de Oude Kerk. De soundscape werd elke avond gespeeld en opgenomen. De veertig klanklagen die gaandeweg ontstonden vormden de basis van de uiteindelijke compositie.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Elke avond hoorde je tijdens het blauwe uur, het pas gerestaureerde Vater Müller Orgel door de gehele monumentale kerkruimte, terwijl in de as van de kerk het 25 meter lange lichtwerk in beweging kwam.

Symbiose van licht en geluid

In de Oude Kerk maakte Children of the Light een ruimtelijke installatie die samenkomt met het overweldigende geluid van het orgel. De lijn, natuurlijk gebogen door de zwaartekracht, lijkt te zweven. Het licht lijkt op het eerste gezicht statisch, maar al snel ontdek je een lange adem van veranderende perspectieven: het licht beweegt vloeiend in de verte, van je af, klaar voor een nieuwe ademtocht. De 24-minuten-sequentie is een uitgebalanceerde choreografie van zwaartekracht, tijd en ruimte. Het licht hypnotiseert, zet aan tot reflectie en maakt je bewust van het principe van verdwijnen en terugkeren, van dag en nacht, van het stabiele en betrouwbare ritme van zonsopgang en zonsondergang.

Over Children of the Light

Children of the Light is een samenwerking tussen Christopher Gabriel (NO, 1980) en Arnout Hulskamp (NL, 1978). In hun abstracte en sfeervolle installaties speelt licht de hoofdrol. Ze werken vaak samen met muzikanten en werken als gastdocenten aan de kunstacademies. Hun werk is getoond in musea over de hele wereld.

Over Jacob Lekkerkerker

Organist en componist Jacob Lekkerkerker (1975) componeerde bij het lichtkunstwerk van Children of the Light een soundscape. De compositie ontvouwt zich in de tijd, gedurende een periode van veertig dagen. Dagelijks, op het moment dat de zon onder gaat, speelt Lekkerkerker een live soundscape op het Vater-Müllerorgel, aangevuld met in de kerk geplaatste luidsprekers die het windgeruis van de orgelklank versterken.