Aimée Zito Lema

12 juni - 11 oktober

Kunstenaar Aimée Zito Lema werkt aan een omvangrijk nieuw project, waarvoor ze twee conflictsituaties onderzoekt waarvan de Oude Kerk het middelpunt vormt: de Beeldenstorm van 1566 en de huidige discussie over het gebruik van de kerk als plek voor hedendaagse kunst. De sporen die beide conflicten achterlieten vormen het basismateriaal voor Zito Lema’s nieuwe werk, dat bestaat uit fotografie, beelden, poëzie en een installatie met bassins. Centraal staat de vraag hoe gemeenschappen rondom de kerk reageren op verandering, vroeger en nu.

Zito Lema werkt in de Oude Kerk onder meer met de overblijfselen van katholieke heiligenbeelden en plafondschilderingen die tijdens de Beeldenstorm grotendeels verwoest werden. Ook verdiept ze zich al een paar jaar in het publieke debat rondom het huidige gebruik van de kerk, waar sinds 2014 hedendaagse kunst centraal staat. Zito Lema legde een archief aan met allerlei materiaal: van krantenknipsels en ingezonden brieven tot juridische documenten. Samen met jonge poëziestudenten vormde ze deze teksten om tot nieuwe gedichten die onderdeel uitmaken van de tentoonstelling. Met onder meer bouwlampen en steigers doet de beeldtaal van de installatie denken aan restauratiewerkzaamheden die eeuwig aan de gang zijn in de kerk, en symbool staan voor zowel verandering als voor het tegengaan van verandering.

Biografie

Aimée Zito Lema (1982) werd geboren in Amsterdam en groeide op in Buenos Aires. Ze studeerde aan de Universidad Nacional de las Artes (Buenos Aires), de Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam) en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag). Ook was ze resident bij onder meer de Rijksakademie van beeldende kunst Amsterdam), die dit jaar 150 jaar bestaat. De fascinatie met sociaal verzet loopt als een rode draad door het werk van Zito Lema: zo maakte ze eerder werk over de Argentijnse dictatuur en de protesten bij de bouw van de Stopera. Haar werk werd getoond in o.a. MACBA, Centre Pompidou en de Gwangju Biënnale. De tentoonstelling in de Oude Kerk wordt haar grootste solotentoonstelling tot nu toe, en het is de eerste keer dat ze zulk omvangrijk contextspecifiek werk maakt.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Ammodo.


Foto: Maarten Nauw.


Delen