Steun ons

Draag jij hedendaagse kunst en historisch erfgoed een warm hart toe? Word vriend van de Oude Kerk of steun ons met een donatie, gift of nalatenschap.

doneer nu

Welke vorm je ook kiest: we zijn blij met elke donatie! Schenken kan eenmalig, maar ook structureel met een vast bedrag over een langere periode. Als je een schenking doet, kun je zelf bepalen of die ten goede komt aan de Oude Kerk als geheel of aan een specifiek onderdeel: ons tentoonstellingsprogramma, onze muziekseries onderhouds- en restauratieprojecten. Op deze pagina lees je meer over het Oude Kerk Vrienden lidmaatschap, verschillende manieren van doneren, schenken en nalaten.

20151125 193113 IMG 8956 Bibi Veth
20151125 191653 IMG 8946 Bibi Veth

Gezonde toekomst

We verbinden bewoners en bezoekers van Amsterdam met elkaar en met nieuwe perspectieven op de geschiedenis en de stad. Dit doen we door de Oude Kerk, een rijksmonument, zo goed mogelijk te beheren en te onderhouden. Daarnaast bieden we een levendig programma van hedendaagse kunst en muziek. Zo kunnen we samen het verhaal van de Oude Kerk aan nieuwe generaties overbrengen en een stevig fundament leggen voor een gezonde toekomst.

Voordelig schenken

De Oude Kerk is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en hoeft geen belasting te betalen over giften. Donaties zijn aftrekbaar voor de schenker, waardoor het mogelijk is om 100% te schenken en slechts 40% te betalen. Kijk hier voor meer informatie over het belastingvoordeel.

Kunstprojecten en onderhoud

Dankzij de steun van particulieren, bedrijven, fondsen en de overheid kan de Oude Kerk bijzondere kunstprojecten realiseren en het eeuwenoude monument onderhouden. Het oudste gebouw van Amsterdam inspireert jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers.

Stichting Restauratiefonds Oude Kerk

Het Restauratiefonds is ingesteld ter ondersteuning van de instandhouding van de Oude Kerk. De Oude Kerk behoeft continu onderhoud en restauratie om de kerk in perfecte conditie te houden en door te kunnen geven aan volgende generaties. Het vermogen is ondergebracht in een separate stichting, om te waarborgen dat het vermogen bijdraagt aan het de kosten van het onderhoud en de restauratie van de Oude Kerk te Amsterdam (waaronder de inventaris van de kerk in de ruimste zin), welk gebouw in eigendom en beheer is bij de Stichting de Oude Kerk te Amsterdam. De donaties, legaten en opbrengsten van inzamelingsacties ten behoeve van het Restauratiefonds worden aan het vermogen toegevoegd en met hetzelfde doel beheerd, zodat er ook in de toekomst budget beschikbaar blijft voor het onderzoeken, onderhouden en restaureren van dit rijksmonument.

Word Vriend van de Oude Kerk

Als Vriend draag je bij aan aankopen, restauraties, tentoonstellingen en educatieve activiteiten. We houden je steeds op de hoogte, zodat je actief betrokken kunt zijn bij wat we doen. Je profiteert van Vriendenvoordelen.

Lid € 50 per jaar
Partnerlid (twee personen) € 75 per jaar

Waaruit bestaan de Vriendenvoordelen?

Je hebt vrije toegang, je gezelschap krijgt € 2 korting
Je ontvangt uitnodigingen voor feestelijke openingen
Je ontvangt een uitnodiging voor het jaarlijkse Saskia Ontbijt op 9 maart

word lid

Doneer eenmalig

Met een eenmalige donatie, groot of klein, draag je bij aan de vitaliteit van een eeuwenoud monument waarin geschiedenis, erfgoed, kunst en cultuur samenkomen. Zodat de Oude Kerk een inspiratiebron kan blijven voor bewoners en bezoekers van Amsterdam.

doneer nu

Ondernemers en bedrijven: word lid van het Gilde

Zonder ondernemers was Amsterdam nooit de stad geworden die zij vandaag is. Andersom hebben Amsterdamse ondernemers hun succes juist ook te danken aan de stad. In het Gilde van de Oude Kerk krijgen bedrijven en ondernemers de kans een bijdrage te leveren aan hun geliefde stad. Samen creëren we een netwerk voor samenwerking en ontmoeting. Wil je meer weten?

Fondsen en stichtingen

In de Oude Kerk vinden doorlopend restauratiewerkzaamheden plaats. Al eeuwen werken ambachtslieden aan de conservatie en restauratie van het monumentale gebouw. Tot op de dag van vandaag. Daar is veel geld mee gemoeid. Tegelijkertijd werken we met een ambitieus opdrachtenbeleid. We vragen vooraanstaande hedendaagse kunstenaars werk te maken waarin zij een nieuw licht werpen op de geschiedenis van deze plek. Zonder de financiële steun van fondsen en stichtingen kunnen we deze bijzondere projecten niet mogelijk maken. Elke ondersteuning is welkom, groot of klein, eenmalig of meerjarig. De Oude Kerk dankt Ammodo, Fonds 21, Mondriaan Fonds, AFK, Prins Bernhard Cultuurfonds en anderen voor hun steun in de afgelopen jaren.

Fiscaal aantrekkelijk schenken

De Oude Kerk heeft een ANBI-status. Een gift aan een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) die is aangemerkt als culturele instelling, levert extra voordeel op in de inkomstenbelasting. Je mag je gift aan de Oude Kerk met een multiplier van 25 procent verhogen. De Belastingdienst accepteert dus dat je een kwart meer aftrekt dan je feitelijk hebt geschonken.

Andere vormen van steun

Wist je dat je ook een bijdrage kunt leveren aan de aankoop van een kunstwerk of een historisch voorwerp? Ook zijn er particulieren die ons ondersteunen in de vorm van een legaat of een erfstelling in hun testament.