21 november 2025 t/m 06 april 2026

Minne Kersten: There’s Always Another Twist

Speciaal voor de Oude Kerk creëerde Minne Kersten een nieuwe audiovisuele installatie.

bestel ticket(s)
97 A6837 bewerkt
Minne Kerstens 0797 LR Natascha Libbert

'De spiraaltrap intrigeert me als psychologisch motief. Het is tegelijkertijd een draaikolk, een val, een op- en neergang.' - Minne Kersten

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Niets is wat het lijkt in het werk van kunstenaar Minne Kersten. De afgelopen jaren verwierf ze bekendheid met filmische installaties waarin fictie en werkelijkheid in elkaar overvloeien. Speciaal voor de Oude Kerk ontwikkelde ze een nieuwe audiovisuele installatie waarin ze een verband legt tussen spirituele verbeelding en de magie van de vroegste filmtechnieken. De vijfentwintig meter hoge spiraaltrappen van de Oude Kerk vormen daarbij een centraal motief.

Nodig iemand uit om mee te gaan

Audiovisuele installatie (16 mm-films)

Op drie cirkelvormige schermen zijn 16 mm-films te zien waarin objecten zoals stoelen, tafels en trappen langzaam loskomen uit hun omgeving en gewichtloos door de ruimte lijken te zweven. In samenwerking met geluidsontwerper Jacob Oostra maakte Kersten een compositie van veldopnames van de Oude Kerk, die de films met elkaar verbindt en de gelaagdheid van de plek onthult – alsof verschillende tijden tegelijk hoorbaar zijn. Door op 16 mm te filmen, zet Kersten een fysieke vertraging in. Het analoge beeld, met zijn korrel en textuur, legt bloot dat er in die overgang tussen licht en duisternis meer schuilt dan op het eerste gezicht waarneembaar is. Wanneer halverwege de middag de duisternis valt, omdat de kerk onverlicht blijft, verschuift onze waarneming. In plaats van angst of dreiging roept het donker nu ontvankelijkheid op – ruimte voor andere verhalen en manieren van kijken.

Uncertain heavens

In de Collegekamer draait een vier meter hoge wenteltrap langzaam om haar eigen as. Kersten baseerde de sculptuur op de spiraalvormige trappen van de Oude Kerk. De draaiende trap wordt hier zelf een bewegend beeld. In films symboliseert de spiraaltrap vaak psychologische spanning of eindeloze herhaling – een beweging tussen angst en verlangen, afdaling en opstijging.

Spirituele verbeelding en vroege filmtechnieken

In There’s Always Another Twist verkent Minne Kersten hoe religieuze architectuur en mythes net als vroege filmtechnieken gebruikmaken van visuele illusies en effecten zoals visioenen en hallucinaties om een andere werkelijkheid op te roepen. De installatie onderzoekt hoe architectuur getekend wordt door gebeurtenissen die zich daarbinnen afspelen en door wie erin leven, hoe ruimtes en interieurelementen zoals een raam of trap een symbolische betekenis hebben in literatuur en films zoals we een zwarte kat met ongeluk associëren of een uil met wijsheid. 

Mystiek in de Oude Kerk

Ook in het interieur van de Oude Kerk zie je verbeeldingen van mystieke verhalen zoals in de houtsnijwerken van de koorbanken waarin gezichten veranderen in bladmotieven of dieren, en op de gewelfschilderingen zie je engelen en andere magische figuren. Op vergelijkbare wijze zochten negentiende-eeuwse uitvinders van de film – met de toverlantaarn en het fantasmagorie-theater – naar manieren om met licht en beweging spookachtige verschijningen tot leven te wekken. In de Oude Kerk herneemt Minne Kersten deze techniek.

Publieksprogramma

Tijdens de looptijd van de tentoonstelling organiseren we een uitgebreid publieksprogramma met een artist talk (op 22 maart), een filmavond i.s.m. Eye Filmmuseum, concerten, workshops en rondleidingen. Bekijk het programma hier

Over de zijruimtes

Minne Kersten is uitgenodigd nieuw werk te maken voor de zijruimtes van de Oude Kerk. Het nodigt bezoekers uit op een andere manier de ruimte te verkennen. 

Over Minne Kersten

Minne Kersten (1993) woont en werkt afwisselend in Amsterdam en Parijs. Haar werk omvat installaties, video, sculptuur en schilderkunst. Haar werk wordt internationaal tentoongesteld onder meer in: CAPC Musée d‘art Contemporain de Bordeaux (FR, 2024), Glasgow International, (UK, 2024), Bonnefanten Museum (NL, 2023), 16e Biennale van Lyon, (FR, 2022). In 2022 ontving ze de Volkskrant Beeldende Kunst Publieksprijs en werd ze genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Ze nam deel aan residenties bij De Ateliers, Amsterdam (NL), Triangle-Astérides, Marseille (FR) en Cité Internationale des Arts, Parijs (FR). Ze wordt vertegenwoordigd door Annet Gelink Gallery in Amsterdam. 

Steun

There's Always Another Twist wordt ondersteund door het Pauwhof Fonds en Outset Nederland.