
Bekijk hier tentoonstelling details
Kimsooja plaatst verspreidt over de zerkenvloer bottari, traditionele Koreaanse wikkeldoeken om bezittingen in te dragen. De bottari worden gemaakt met kleren van migrantengemeenschappen uit Amsterdam. Daarmee viert haar installatie de lange en rijke migratiegeschiedenis van Amsterdam. Die door migratie al eeuwen geldt als een van de meest diverse steden ter wereld. Zelfs de eerste bewoners van Amsterdam waren (klimaat)migranten, die zich hier vestigden na de Allerheiligenvloed van 1170.
Kimsooja bekleedt de ramen van de Oude Kerk met een filterfolie dat het zonlicht breekt in een spectrum van regenboogkleuren. Dit creëert een dynamisch spel van licht en kleur op de muren en de zerkenvloer. In de context van de gotische architectuur, waar licht een spirituele betekenis heeft, nodigt deze installatie bezoekers uit tot reflectie over thema’s als identiteit, transitie en de verbinding tussen het aardse en het hemelse.
Migratie is ook nauw verweven met de geschiedenis van de Oude Kerk. In 1306 werd het kerkgebouw gewijd aan de heilige Nicolaas, beschermheilige van onder meer zeelieden. In de eerste eeuwen was de Oude Kerk een zeevaarderskerk, waar werd gebeden voor een behouden vaart en veilige thuiskomst van schepen. Het houten tongewelf werd met scheepstimmertechnieken vervaardigd als een omgekeerde boot. Een gedeelte van het kerkgebouw heeft dan ook niet voor niets de traditionele benaming ‘het schip’. Bovendien leefden in de buurt rond de Oude Kerk als sinds het prille begin van Amsterdam migrantengemeenschappen.
Kimsooja werd in 1957 geboren in Zuid-Korea en woont afwisselend in Seoul en Parijs. Ze exposeert wereldwijd. Het Fenix Museum in Rotterdam (opent in mei 2025) verwierf recentelijk een sleutelwerk. Ze vertegenwoordigde Korea op de 55e Biënnale van Venetië in 2013 en nam deel aan de 48e, 49e, 51e en 52e editie van de internationale tentoonstelling in Venetië. Haar werken waren te zien op tal van grote biënnales, van Gwangju (1995, 2000) en Busan (2002, 2014) tot Sydney (1998), Istanbul (1997) en Lyon (2000). Solotentoonstellingen omvatten presentaties in het Museo Reina Sofía in Madrid (2006), het Nationaal Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in Seoul (2016), en Bourse de Commerce in Parijs (2024).