Bekijk hier tentoonstelling details
De manier waarop Villar Rojas te werk gaat, is nadrukkelijk site-specifiek. Aan het begin van elk project dompelt hij zich onder in de sociale, culturele, geografische en institutionele omgeving, waarin hij samen met een groep projectmedewerkers zal werken. Deze peripatetische werkmethode definieert hem als een rondtrekkende kunstenaar. Door zijn reizen en onderzoek ontwikkelde hij een diepe betrokkenheid met diverse plekken over de hele wereld. De installaties die hij ter plekke ontwikkelt zijn tijdelijk en vergankelijk. De schaarse sporen die hij als kunstenaar nalaat, staan in contrast met de ongeschreven regels die de kunstwereld in stand houden: het creëren van een kunstwerk, reproductie, verhandeling en transport. In zijn werk laat Villar Rojas zijn eigen tijdelijkheid zien – met het risico van zijn eigen vergetelheid – en toont hij wat gedoemd is te verdwijnen, wat niet kan – en misschien niet zou moeten – worden bewaard.
Adrián Villar Rojas werd in 1980 geboren in Rosario, Argentinië. Villar Rojas is vooral bekend om zijn grootschalige, locatie gebonden sculpturale installaties. In 2011 vertegenwoordigde hij Argentinië tijdens de Biënnale van Venetië en in 2012 was zijn werk te zien in Documenta 13 in Kassel. In zijn werk is er vaak een gevoel van afbrokkelende menselijkheid; een futuristische cultuur die verdwenen is. De werken van Villar Rojas combineren de ontmoedigende schaal van conventionele publieke sculpturen met een onstabiele fragiliteit, en herinneren zijn kijkers aan de vergankelijkheid van zelfs de meest imposante structuren.