21 november 2019 t/m 16 augustus 2020

Adrián Villar Rojas: Poems for Earthlings

Poems for Earthlings was een omvangrijke en site-specifieke installatie van de Argentijnse kunstenaar Adrián Villar Rojas.

Boek nu
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 73
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 68
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 61
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 45
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 65
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 51
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 36
Adrián Villar Rojas Poems for Earthlings Oude Kerk 2019 photo Jörg Baumann 60

De toekomst, het verleden en alternatieve versies van het heden komen in het werk van Villar Rojas samen tot een voortdurend veranderende totaliteit.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

Villar Rojas creëert meeslepende omgevingen, die bezoekers uitnodigen om als ontdekkingsreizigers het werk te ervaren. In zijn installaties gebruikt Villar Rojas diverse kunstdisciplines en media.

Site-specifieke installaties

De manier waarop Villar Rojas te werk gaat, is nadrukkelijk site-specifiek. Aan het begin van elk project dompelt hij zich onder in de sociale, culturele, geografische en institutionele omgeving, waarin hij samen met een groep projectmedewerkers zal werken. Deze peripatetische werkmethode definieert hem als een rondtrekkende kunstenaar. Door zijn reizen en onderzoek ontwikkelde hij een diepe betrokkenheid met diverse plekken over de hele wereld. De installaties die hij ter plekke ontwikkelt zijn tijdelijk en vergankelijk. De schaarse sporen die hij als kunstenaar nalaat, staan in contrast met de ongeschreven regels die de kunstwereld in stand houden: het creëren van een kunstwerk, reproductie, verhandeling en transport. In zijn werk laat Villar Rojas zijn eigen tijdelijkheid zien – met het risico van zijn eigen vergetelheid – en toont hij wat gedoemd is te verdwijnen, wat niet kan – en misschien niet zou moeten – worden bewaard.

Over Adrián Villar Rojas

Adrián Villar Rojas werd in 1980 geboren in Rosario, Argentinië. Villar Rojas is vooral bekend om zijn grootschalige, locatie gebonden sculpturale installaties. In 2011 vertegenwoordigde hij Argentinië tijdens de Biënnale van Venetië en in 2012 was zijn werk te zien in Documenta 13 in Kassel. In zijn werk is er vaak een gevoel van afbrokkelende menselijkheid; een futuristische cultuur die verdwenen is. De werken van Villar Rojas combineren de ontmoedigende schaal van conventionele publieke sculpturen met een onstabiele fragiliteit, en herinneren zijn kijkers aan de vergankelijkheid van zelfs de meest imposante structuren.